Thursday, July 28, 2011

Durian oh Durian..

Hari ni aku nak cerita sikit pasal buah durian yang merupakan buah yang paling dimegahi di Malaysia ini khususnya. Musim durian yang bermula seawal bulan 5 sehingga bulan 7 menjadikan kawasan Semenanjung Malaysia khususnya daripada Perlis sehingga lah ke Johor berkenduri durian di samping memberi pendapatan sampingan kepada peniaga kecil.

Disebabkan aku lahir dan menetap di KL ini, aku tak pernah merasa memiliki walau sepohon pun pokok durian ni. Tapi Alhamdullilah setiap tahun pasti ada yang akan mengajak aku ke kebun durian mereka. Kadang2 segan juga sebab ikut2 kawan sampai tuan kebun pun aku tak kenal. Tapi dah rezeki kan. Sebat je la ye tak.

Tapi tahun ini istimewa sikit sebab aku diajak ke kebun durian yang betul2 dekat je dengan rumah aku di Wangsa Maju ni. Terkejut jugak sebab sepanjang aku duduk dekat sini baru aku tau dekat situ ada dusun durian. Tempat yang aku maksudkan adalah di Melawati berdekatan dengan Empangan Klang Gates. Mula-mula memang tak percaya tapi bila tgk dengan mata kepala sendiri baru aku tau walaupun dah berpuluh2 kali aku mandi sungai dekat sana.

Sebelum ni memang aku perasan ada pokok durian berdekatan dengan Empangan Klang Gates ni. Tapi cuma sebatang dua je la yang aku nampak. Tapi bila diajak masuk ke dalam kawasan hutan ni baru aku nampak. Rasanya lebih daripada 20-30 pokok ada di dusun ni. Tapi bukan sebarangan orang boleh masuk dusun ni. Kalau bukan orang kampung ni memang tak merasa la masuk beb. Aku pun hairan macam mana kawan aku boleh kenal tuan kebun ni. Rasanya orang Melawati sendiri tak kenal tuan kebun ni rasanya.

Sebab aku ikut kawan aku ni, dapat la merasa sebiji dua buah durian dan diorang bagi gak 3-4 biji buah seorang utk bawa balik. Memang rezeki sungguh dapat buah durian percuma ni. Walaupun aku tak kenal, terima kasih banyak la aku ucapkan kan tuan kebun ni. Aku doakan moga-moga Allah akan menambah rezeki yang halal kepada korang. Amin..




Banyak weh pokok diorang tanam.Puas aku makan durian hari tu.

No comments:

Post a Comment